Jon Rafman: Nine Eyes of Google Street View

Jon Rafman: Nine Eyes of Google Street View

4/9—7/10 2024
Booklounge

Kurátorka: Martina Freitagová

Vstup zdarma


Videoinstalace, 2008 – dosud, 66 minut

Když v roce 2008 začal kanadský umělec Jon Rafman sbírat různé pohledy z Google Street View, byla tato aplikace ještě relativně nová. Google si od ní sliboval zlepšení orientace ve světě kolem nás a zprostředkování užitečných informací. Rafman z nepřeberného množství zdánlivě neutrálních záznamů vybral sérii snímků prezentovaných na různých platformách od blogů, přes PDF, knihy i velkoformátové printy. Nine Eyes of Google Street View (pojmenovaná podle devíti kamer namontovaných společností Google na vozidlech, která slouží k pořizování dat) v Kunsthalle Praha je videoinstalace komentující proces tvorby obrazu i povahy fotografie v digitálním věku. Jednoduchý výběr zasadil ovšem do delší historie fotografie a malířství a pokládá otázky o významu a funkci těchto obrazů i jejich důsledcích pro umělce a tvůrce. Zároveň se věnuje tématům autorství a vlastnictví, stejně jako všudypřítomnému dohledu nad našimi životy.


Jon Rafman (*1981)

Kanadský umělec původem z Montrealu je známý pro svou komplexní práci s videem, animací, instalací i sochou, v níž se zaměřuje na náš každodenní život, sny, fantasie i ztrátu a smutek v závislosti na digitálních technologiích. Rafman vystudoval literaturu a filosofii, načež získal titul magistra vizuálních umění na The School of the Art Institute of Chicago. Jeho práce odráží jistý antropologický aspekt hledání lidskosti v kontextu virtuální zkušenosti, kterou nabyl, jak sám podotýká, jako profesionální internetový surfař. Jeho dílo se často řadí do post-internetového uměleckého hnutí a bylo vystaveno na několika prestižních bienále (58th Venice Biennale, 13th Lyon Biennale, 9th Berlin Biennale, Manifesta 11) a je zastoupeno ve sbírkách MoMA v New Yorku, Stedelijk Musea v Amsterdamu či MAXXI v Římě. 


Vyzkoušejte hru Geoguessr! Podle Google Street View zkuste s maximální přesností uhodnout, kde se dané místo na světě na nachází. 

Tip: zkuste se zaměřit například na dopravní značení, pouliční osvětlení, typické rostliny nebo půdní typy či různé nápisy a specifickou diakritiku. 

Čím více se přiblížíte správné lokaci, tím více bodu získáte!

Webovou hru založil v roce 2013 Švéd Anton Wallén a s rozšířením pandemie covidu v roce 2020 se rozrostla i její hráčská základna, kdy lidé mohli cestoval alespoň virtuálně. Mezi nejúspěšnější hráče, kteří dokáží během sekund rozpoznat téměř přesnou lokaci patří Mr. Rainbolt nebo Ludwig Ahgren. Pořádají také turnaje, do kterých se můžete zapojit. Hra se často využívá pro vzdělávací účely v rámci hodin zeměpisu nebo může s pomocí AI sloužit ke klimatickému výzkumu. Kritici ovšem upozorňují na její bezpečností implikace i problematiku ochrany osobních údajů.